Betakaroten

Betakaroten je organická sloučenina - karotenoid, známý také jako provitamin A. Jedná se o silně zabarvený pigment, díky kterému jsou mnohé druhy ovoce a zeleniny charakteristické svým nádherným zbarvením. Jeho název je odvozen od latinského názvu pro mrkev, odkud byla tato sloučenina poprvé extrahována.

Betakaroten patří ke skupině karotenoidů, které známe jako provitamíny A (provitamin A je látka, která sama sice není vitamínem, ale organismus ji dokáže v procesu metabolismu přeměnit na aktivní vitamín A). Jakmile se betakaroten stane součástí trávicího procesu, provitamin A se mění na vitamín A, nazývaný také retinol - což je nejdůležitější z dosud zjištěných výhod betakarotenu.

Vitamin A - podobně jako všechny další vitamíny - má v našem organismu nezastupitelnou roli. Je součástí mnoha biochemických procesů, které mají zajistit zdraví našeho organizmu.

Nejdůležitější oblasti, které betakaroten ovlivňuje:

zrak: betakaroten chrání před makulární degenerací, snižuje riziko šedého zákalu, je vhodnou prevencí proti šerosleposti, přispívá ke správnému fungování očí;

pokožka: dostatek betakarotenu v těle ovlivňuje ve velké míře stav naší pokožky:

  • zabraňuje jejímu předčasnému stárnutí
  • dodává pokožce přirozený lesk
  • pomáhá při léčbě kožních infekcí a otevřených vředů
  • je účinný při léčbě kožních problémů jako je suchá kůže, ekzém, psoriáza
  • při aplikaci zvenčí odstraňuje stařecké skvrny
  • je součástí opalovacích krémů, kde zabraňuje fotooxidaci (volné kyslíkové radikály při opalování mohou být faktorem, který umožňuje vznik rakoviny kůže), zabraňuje spálení pokožky a dodává jí krásnou barvu s dlouhodobým efektem

Kardiovaskulární systém: betakaroten výrazně snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Ve spolupráci s vitamínem E snižuje riziko kornatění tepen a onemocnění koronárních tepen;

Posiluje imunitní systém a obranyschopnost organismu;

Snižuje riziko rakoviny plic a vzniku respiračních onemocnění jako jsou astma, bronchitida, rozedmu plic; přesto synteticky upraveného betakarotenu v tabletách by se měli zcela vzdát milovníci cigaret, neboť podporuje tvorbu kyslíkových radikálů v plicích a otevírá cestu rakovinovému onemocnění. Odborníci doporučují kuřákům doplňovat si zásoby vitamínu A z přírodních zdrojů.

Které potraviny obsahují betakaroten?

Jde hlavně o mrkev, rajčata, papriku, brokolici, zelí, špenát, červenou řepu, mango, broskve, třešně, kapusta, reveň, meruňky, dýni, pomeranče, špenát... Potraviny s obsahem provitamínu A by se měly konzumovat s tuky nebo s olejnatými semeny či ořechy, protože betakaroten a další karotenoidy jsou rozpustné v tucích.

Betakaroten se neničí teplem ani vařením. Ve vyšších dávkách se vyskytuje také v játrech, olejnatých rybách, másle a sýrech.

Jak zjistíme, že máme nedostatek betakarotenu? Objeví se problémy, jako:

  • zvyšuje se citlivost na světlo během dne
  • objevuje se nechutenství
  • pokožka je suchá a svědí
  • dochází ke zhoršenému vidění v přítmí (šeroslepost)
  • je zvýšená náchylnost k infekcím a zvyšuje se riziko vzniku rakoviny

Kdy si dát pozor na konzumaci betakarotenu?

Je třeba říci, že předávkování betakarotenem nehrozí v přírodních produktech. Pokud sníte příliš mnoho mrkve, stane se maximálně to, že vaše pokožka se zbarví oranžově. Jiný případ je synteticky vyráběný betakaroten. Syntetický betakaroten má jinou strukturu molekuly než přírodní. Je prokázáno, že syntetický betakaroten působí jinak na lidský organismus než přírodní a proto v případě synteticky vyráběného betakarotenu by si měli dávat pozor kuřáci, protože tato forma podporuje tvorbu kyslíkových radikálů v plicích.