Imunita

Imunitní systém má za úkol ochránit nás před choroboplodnými mikroorganismy. Pokud si plní tuto svoji funkci, máme se dobře. Problémy nastanou tehdy, když již imunitní systém nemůže pracovat - buď je oslaben nebo přetížen náporem patogenů. Tehdy se začneme cítit špatně, nejsme jaksi ve své kůži a začnou se objevovat zdravotní problémy. Nejprve jen tak nenápadné - přílišná únava, podráždění, pocit, že nic nestíháme. To jsou první varovné signály naší imunity, kterými nás chce upozornit na příchozí komplikace. Pokud tyto signály ignorujeme, nastupuje nemoc, kterou již ignorovat nemůžeme.

Jak můžeme posílit svoji imunitu, aby zvládala chránit naše zdraví?

Klinická imunoložka a alergoložka MUDr. Katarína Bergendiová, PhD. dává dobrou radu: chceme-li udržet svůj imunitní systém v dobré kondici, je třeba dodržet princip 5s: vyvážená Strava, dostatek Spánku, hodně Smíchu, Sportu a Spokojený život v kruhu blízkých lidí.

Co dělat, když již došlo k narušení ochranného štítu naší imunity?

Aby imunitní buňky mohly svou práci odvádět naplno, je třeba jim k tomu vytvořit podmínky: dopřát si odpočinek, spoustu spánku, hodně tekutin a osvědčilo se během nemoci omezit těžká jídla - dopřát si raději vývary, ovocné a zeleninové šťávy, vynechat cukr, alkohol a hotové jídla ze supermarketů.

Pokud již nemoc propukla, je dobré posílit svůj organismus vitamíny, které posilují celkovou imunitu (vitamin C, D3), doplňky stravy jako jsou koenzym Q10, propolis, olej z krillu, ale i bylinkami, které najdete na vycházce v parku, v lese. Taková kopřiva, máta, mateřídouška či heřmánek vydatně pomohou v boji s nemocí a při pití úžasných bylinkových čajů zažijeme i velmi příjemné chvíle vnitřní pohody.