L-karnitin

Co je to?

Název "karnitin" je odvozen od latinského slova caro - maso. Čistý karnitin je aminokyselina ve formě bílého prášku, která se snadno váže s molekulami vody a proto se i na vzduchu rychle mění v roztok. Karnitin se vyskytuje ve dvou izomerech: D-karnitin a L-karnitin (= vitamin Bt), ale pouze levotočivá forma (L-karnitin) má léčebný účinek.

L-karnitin váže na sebe mastné kyseliny, které se nacházejí v tucích a zajišťuje jejich transport do mitochondrií, kde se stávají zdrojem energie (mitochondria je energetická jednotka buňky - mimo jiné). Bez L-karnitinu se mastné kyseliny do mitochondrií nedostanou a tělo nemá palivo pro své další fungování.

L-karnitin touto cestou zásobuje energií mnohé tělesné orgány - srdce, svaly, játra, buňky imunitního systému - čímž umožňuje jejich funkci. Vedle toho plní L-karnitin i detoxikační funkci, neboť podporuje odstraňování meziproduktů metabolismu z buněk.

Jak pomáhá L-karnitin organismu?

Jak již bylo zmíněno, L-karnitin má zvláštní funkci při dodávání energie našemu organismu. Dostatečný příjem L-karnitinu je obzvláště důležitý při fyzické námaze a situacích, které vyžadují hodně energie - jako stres, nemoc, vegetariánský životní styl, ale i tehdy, když jsme zavedli do životního stylu diety na hubnutí.

L-karnitin má důležitou roli v oblasti srdečně-cévní soustavy. Chrání cévy před ucpáním a dodává energii srdečnímu svalu. Dokonce se ukazuje, že může snížit riziko opakování se infarktu.

Schopností L-karnitinu je přeměňovat tuky na energii - vedlejším produktem tohoto jeho úkolu je lepší a účinnější spalování nadbytečného tuku v těle, čímž v podstatě napomáhá při regulaci hmotnosti. Bylo zjištěno, že kombinace L-karnitinu jako potravinového doplňku, snížení kalorického příjmu a fyzická aktivita vede k úpravě hmotnosti.

L-karnitin dodává tělu energii a díky tomu se zlepšuje i nervové propojení v mozku, čehož důsledkem je zlepšení paměti, zlepšení mozkové kapacity a také kognitivních funkcí při Alzheimerově chorobě. Právě proto je vynikajícím doplňkem stravy pro seniory a pro ty, kteří trpí degenerativními onemocněními mozku.

L-karnitin zlepšuje inzulínovou citlivost, což znamená, že tělové buňky reagují správně na hormon inzulín. Toto je velmi důležité pro lidi, kteří trpí diabetem typu 2.

Výzkumem se zjistilo, že všechny buňky imunitního systému potřebují určitou dávku L-karnitinu, který potřebují při doplňování energie potřebné při obraně organismu. Projeví se to potom lepší odolností před virózami, bakteriálními, parazitickými nebo jinými onemocněními.

Potravinové zdroje L-karnitinu

L-karnitin je látka, která se v těle vyskytuje přirozeně a tělo si je schopno si jej vytvořit, ale jen v malém množství. Naše životně důležité orgány - srdce, játra, svaly, buňky imunitního systému, ledviny, mozek, nervy, spermie - mají vysoký nárok na energii a tudíž potřebují velmi vysokou hladinu L-karnitinu. Bez jeho dostatečného přísunu může být jejich funkce ohrožena. Tuto životně důležitou aminokyselinu obsahují také některé naše běžné potraviny.
Nejvíce L-karnitinu se nachází v hovězím mase a zvěřině. O něco méně ho obsahují jiné druhy masa - například vepřové, králičí, kuřecí či ryby, ale také klobása.
L-karnitin se nachází také v mléce a v mléčných produktech jako jsou sýry a čisté bílé jogurty.
Ovoce a zelenina jsou z hlediska L-karnitinu málo prospěšné. Výjimkou je jedině avokádo.
Malé množství L-karnitinu se nachází také ve zmrzlině, v některých druzích ořechů, hub a v obilovinách. V malém množství ho můžeme najít také například v arašídech, v hnědé rýži, v celozrnném nebo bílém chlebu.
Ostatní druhy potravin jsou z hlediska obsahu L-karnitinu bezvýznamné.

Příznaky nedostatku L-karnitinu

Příznaky nedostatku L-karnitinu se liší a k jejich rozeznání je nutná odborná způsobilost. Ale obecně se může jednat například o únavu, vyčerpanost, sníženou fyzickou kondici, narušený metabolismus tuků a jejich ukládání ve tkáních - tedy nadváha až obezita, rychlá svalová únava a bolest svalů a jiné.

Vedlejší a nežádoucí účinky

L-karnitin je součástí našich běžných potravin - je tedy bezpečný a může se užívat dlouhodobě, měsíce i roky bez jakýchkoli vedlejších účinků. Přijímá-li se ve formě doplňků stravy, je nutné dodržovat doporučené dávkování. Při krátkodobém překročení se nejčastěji dostaví trávicí problémy a průjem.

Doplňky s L-karnitinem nejsou vhodné pro:

  • těhotné ženy a kojící ženy
  • děti
  • k současnému užívání s jinými přípravky určenými k hubnutí
  • při užívání léků na předpis, které ovlivňují kardiovaskulární systém nebo krevní oběh

Předávkování L-karnitinem

L-karnitin je ve vodě rozpustná látka neboli jeho nadbytečné množství se bez problémů vyloučí ledvinami do moči.