O vitaminech všeobecně

K čemu slouží vitaminy?
Vitaminy, spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy, patří k základním složkám naší potravy. Přestože nejsou stavební látkou ani zdrojem energie jsou nezbytné pro život, zdraví a růst. V roce 1906 anglický biochemik Frederick Hopkins zjistil, že myš, která jedla jen výše uvedené tři základní složky nedokázala přežít, pokud jí k tomu nebylo dodatečně podáváno i malé množství mléka a zeleniny.

Jaká je role vitaminů?
Vitaminy jsou základní složkou enzymů, bez kterých by neexistoval život. Úkolem vitaminů je stimulovat metabolismus, podílet se na tvorbě krve, pokožky a kostí, zbavují nás toxických látek, jsou schopny posilovat a udržovat imunitní reakce.
Rostliny a mikroorganismy dokážou vitaminy syntetizovat, živočichové je musí přijímat buď v přímé formě - v ovoci, zelenině a v celozrnných výrobcích, nebo ve formě výživových doplňků.

Kdy je vhodné zařadit do stavy doplňky stravy?
Výživové doplňky je dobré užívat v případě, kdy je snížen přísun vitaminů v potravě, kdy organismus není schopen dostatečně zpracovat přijímanou potravu a rychle ji vyloučí, nebo když člověk potýká se sníženou imunitou, případně je vystaven nadměrné fyzické nebo psychické zátěži.

Nedostatek vitaminů v organismu se nazývá hypovitaminóza a může se projevit mírným narušením některých životních procesů - například jarní únava při nedostatku vitamínu C. Úplný nedostatek jednoho nebo dokonce celé skupiny vitaminů se nazývá avitaminóza a může vést k onemocnění organismu a při poruše více biochemických procesů může nastat až zánik organismu.

Na opačné straně při nedbalém přístupu k užívání vitaminových přípravků může dojít k předávkování - hypervitaminóze, což také může způsobit vážné zdravotní problémy. To je důvodem toho, proč na baleních vitaminových i jiných doplňků stravy musí být uvedena doporučená denní dávka, kterou není dobré svévolně překračovat.

  • rozpustné ve vodě (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 a C) - při těchto předávkování nehrozí, jejich nadbytek se z těla vyplaví přirozenou cestou;
  • rozpustné v tucích (A, D, E a K) - jejich nadbytek se ukládá v játrech a v dlouhodobém kontextu může způsobovat zdravotní problémy

Dobré rady:

  • vitaminy potřebují ke vstřebávání minerály - ve spojení s nimi jsou zapotřebí relativně menší dávky
  • vitaminy ve formě výživových doplňků není dobré užívat nalačno nebo večer před spaním. Raději je užívejte mezi jídly nebo krátce po jídle
  • účinnost vitaminů snižuje alkohol, antibiotika, kouření a kortikosteroidy (steroidní hormony syntetizované z cholesterolu, které se užívají při léčbě různých poruch imunity)