Vitamin C

Je vitamin C vždy prospěšný?

O vitaminu C už bylo napsáno asi všechno možné. Neustále čteme články o tom, jak je zdravý a doporučení, jak bychom jej měli preventivně užívat.

Je ale opravdu vitamin C vhodný za každých okolností?

Tento vitamin nedokážeme sami syntetizovat, to znamená, že jej musíme přijímat z vnějších zdrojů jako jídlo nebo výživové doplňky. Pro děti do 10 let se doporučuje dávka 50 - 70 mg céčka denně, pro dospělé se tato hodnota pohybuje kolem 100 mg, samozřejmě v závislosti na jiných okolnostech. Jeho potřeba vzrůstá při kouření (pasivním i aktivním), nemoci a infekci, hojení ran, fyzické zátěži, anémii, těhotenství a kojení. Například při intenzivním cvičení by se měl vitamin C doplnit navíc o 10 mg denně. Aby kuřák měl v krvi stejnou koncentraci vitaminu C jako nekuřák, jehož denní potřeba je 60 mg, musel by být jeho denní příjem kolem 200-250 mg vitaminu C!*

Co se ale stane při velmi vysoké dávce céčka? Touto otázkou se málokdo zabývá, protože jsme si zvykli vitamin C dávat bez rozmýšlení, protože vedlejší účinky nám nikdo nevysvětlil. Pravda ale je, že dávka od 1000 mg výše může způsobit bolesti hlavy, slabost, nespavost, podrážděný žaludek... Při 12 gramech denně může dojít ke krystalizaci v moči a následně tvorbě ledvinových kamenů a zvyšuje se cholesterol. V žádném případě neužívejte takto vysoké dávky při poškozených játrech! Extrémní dávka vitaminu C může způsobit zkreslení jaterních výsledků a zamaskuje tím její případné poškození. V Petrohradu potratilo 16 z 20 žen, které braly 6g kyseliny askorbové denně více než 3 dny.**

Určitě nemusíte nyní své oblíbené céčko vysadit, ale je třeba pamatovat na to, že určité množství vitaminu C přijímáme i z potravy, proto to s ním ve formě doplňků není třeba přehánět. Zbytečně vysoké množství pouze zatěžuje organismus a nakonec se stejně vyloučí v moči. My nejsme zastánci zbytečně vysokých dávek, které mohou více uškodit než pomoci, proto Vám nabízíme skutečně zdraví prospěšná balení vitamínu C: 100 mg pro běžnou spotřebu a 300 mg v obdobích zvýšené potřeby.


*Převzato z časopisu Pediatrie pro praxi, článek: Vitamin C - co o něm (ne)víme. Autoři: prof. MUDr. Jan Buchanec, DrSc., MUDr. Jan Mikler, MUDr. Peter Ďurdík, MUDr. Miriam Čiljaková

**Herbert - 1975, cit. Goodman-Guman's Pharmacology, 8. vyd., 1990: s.1550.