Vitamin D

K čemu vše slouží vitamin D a jak bychom ho měli doplňovat?

Vitamin D snižuje riziko infarktu a srdečně-cévních onemocnění, snižuje riziko výskytu astmatu a alergií, pomáhá imunitě a speciálně zdraví kostí, pomáhá psychice (např. při náladovosti, únavě) i zdraví zubů a mnoho dalšího.

Jako přirozený zdroj "Déčka" se udává sluneční záření - konkrétně alespoň 2x týdně 15 minut na přímém slunci bez opalovacích přípravků. Jestli to je bezpečné i pro pokožku je na uvážení každého (někdo se už za tuto dobu spálí, jinému to nevadí). Ovšem ne vždy se lze vystavovat sluníčku, proto je nejlepší doplňovat vitamín D celoročně: ideální množství je 30 - 80 ng/ml, což lze zjistit z krevních testů. Hladina pod 30 ng/ml je již deficit, který by měl být řešen.

Statisticky v Evropě má až do 30% lidí vážný nedostatek vitamínu D (u starších lidí je to až 75%!), v USA je to kolem 20%, Japonsko uvádí přibližně 10% a Jižní Amerika 40 - 65%.

Testy (v České republice a tedy v našich podmínkách) prokázaly, že rozdíl mezi přijatým vitamínem D v létě a v zimě je přibližně 7-násobný a tak vidíme, že ačkoli jsme v létě častěji venku, je třeba jej pravidelně doplňovat alespoň v zimě.

Za doporučený denní příjem se považuje podle Světové zdravotnické organizace WHO 600 - 800 IU za den (IU = international unit, tedy mezinárodní jednotka). Tato doporučení má však skoro každá organizace jiná, například. Evropská endokrinologická společnost ESE doporučuje 1.500 - 2.000 IU denně. Toto množství závisí samozřejmě i na váze člověka.

Pokud si chcete být naprosto jisti, dejte si udělat rozbor krve ke zjištění hodnoty vitamínů a podle toho si umíte nastavit optimální příjem.