Vitamin E

Jeden z nejznámějších a nejlepších antioxidantů je vitamin E, nazývaný také tokoferol. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích.

Účinky E vitamínu v lidském organismu:

  • je nejdůležitější antioxidant v těle, který chrání buňky před poškozením volnými radikály

  • ovlivňuje tvorbu červených krvinek, účastní se obnovy a růstu svalové hmoty a dalších tkání
  • zpomaluje proces stárnutí buněk a tkání - proto se také přidává do kosmetických přípravků
  • napomáhá také lepšímu hojení ran a využívá se i při některých poruchách a kožních onemocněních - nejčastěji se používá na atopický ekzém, psoriázu, akné a rychlé stárnutí kůže
  • podporuje činnost pohlavních žláz
  • zvyšuje sexuální výkonnost, u žen pomáhá zmírňovat menstruační problémy
  • je důležitý pro prevenci samovolných potratů
  • má močopudné účinky čímž snižuje krevní tlak
  • pomáhá rozšiřovat cévy, čímž zabraňuje nadměrnému srážení krve

Jak můžeme zjistit, že máme nízkou hladinu tohoto vitamínu v těle?
Nejvýraznější příznaky nízké hladiny E vitamínu v organismu jsou:

  • problémy nervového systému a svalová slabost
  • mohou se objevit postižení kardiovaskulární soustavy
  • chudokrevnost
  • snížení přirozené imunity a snížená aktivita celého imunitního systému
  • poškození buněčných membrán
  • neplodnost

Kdo má zvýšenou potřebu vitamínu a které jsou rizikové skupiny?

Zvýšená potřeba doplňování vitaminu E vzniká hlavně u těhotných žen a žen během kojení, stejně tak u kuřáků nebo sportovců. Vitamin E by měli ve větším množství přijímat i cukrovkáři a lidé, kteří mají predispozici k anémii.

Také vyšší dávky potřebují senioři. Ve starším věku ochabuje svalstvo a také hrozí i předčasná degenerace nervových buněk. Výsledkem může být roztroušená skleróza, Parkinsonova či Alzheimerova choroba. Zvýšená dávka "umělého" vitaminu E chrání lidi nad 65 let před onemocněními srdce, stařeckou demencí a oslabenou imunitou - zjistili američtí vědci z Tufts University v Bostonu.

Podle lékařky Alžběty Béderové (odbornice na výživu z Regionálního úřadu veřejného zdravotnictví v Bratislavě) se vitamín E používá při prevenci i léčbě civilizačních onemocnění včetně srdečně-cévních a onkologických. Ale rovněž i při ateroskleróze či cukrovce, neboť posiluje účinky inzulínu. Éčko zlepšuje také imunitu a zmírňuje následky po ozařování či po dialýze.

"Chrání buňky před stárnutím a volnými radikály. Snižuje poškození DNA a chromozomů," - říká o výhodách vitamínu E paní doktorka.

Další odborník americký lékař Gary Goldenberg, MD. tvrdí: "Výzkumy ukázaly, že má protizánětlivé účinky, které jsou spolu s antioxidačními důležité při regeneraci pokožky a obnově buněk."

E vitamín u sportovců dokáže zlepšit fyzickou vytrvalost a snižuje poškození svalových vláken po cvičení.

Trávicí potíže jdou ruku v ruce s nedostatkem E vitamínu.

"Sedmdesát až devadesát procent se ho vstřebává v tenkém střevě," vysvětluje doktorka Béderová. Z toho důvodu E vitamín často chybí celiatikům s poškozenou sliznicí tenkého střeva a rizikoví jsou i lidé se záněty střeva, pankreatitidou či se zánětem žaludku.

Které potraviny obsahují dostatek E vitaminu?

Obilné klíčky, růžičková kapusta, špenát, listová zeleninu, hrách, mrkev, sója. Bohatým zdrojem E vitamínu jsou panenské oleje - řepkový, lněný i sezamový, slunečnicový. Pokud jde o semena, nejlepší jsou dýňová, sezamová a lněná. Velmi známým a velmi kvalitním zdrojem vitaminu E jsou i ořechy, mandle nebo lískové oříšky. V rámci živočišných zdrojů lze vitamin E nalézt standardně v mase, hlavně ve vepřovém a hovězím, stejně tak ve vnitřnostech, mléce a vaječném žloutku.¨

Na co si dávat pozor?

Při dlouhodobém užívání - přes 250 miligramů denně - se může dostavit nevolnost, zvracení, nadýmání a průjmy, bolest hlavy či dvojité vidění.

Vstřebávání E vitaminu blokuje velké množství alkoholu v organismu. A tak i když tento vitamín zlepšuje detoxikační schopnost jater, tělo pod vlivem alkoholu jej bez užitku vyplaví.

Dlouhodobé nadměrné dávky mohou snížit srážlivost krve nebo zvýšit riziko hemoragické cévní mozkové příhody. Tokoferol se nedoporučuje užívat ani před operacemi.

Vitamin E se nesmí užívat současně s léky nebo doplňky výživy, které jsou určeny ke snížení krevní srážlivosti, zejména ty, které obsahují warfarin či aspirin. Problémem mohou být také některé byliny s podobným účinkem, například ginkgo biloba, případně potraviny jako česnek. Negativní vliv na samotný vitamin E mají vyšší dávky minerálů, hlavně železa.